Hvidovre indvier nyt energirigtigt naturcenter

Quark centret har fået nye rammer ved Avedørelejren
20. februar 2014

Før bulldozerne har indtaget arealet på Avedøre Slettevej, hvor den gule gård, der husede Hvidovres Naturcenter lå, så kunne borgmester Helle Adelborg tirsdag den 18. februar indvie det nye Quark Naturcenter. Det nye Quark ligger i den anden ende af Avedøresletten med Avedørelejren som nærmeste nabo.

- Med det nye Quark bliver der trukket en oplevelses- og læringslinie fra Forstadsmuseet og Cirkusmuseet, Vandrehjemmet Belægningen, Filmbyen og Station Next ud til Avedøresletten og videre til Vestvolden, og jeg er sikker på, at det kan give noget synergi. Her er Quark synligt – det ligger midt imellem byen og naturen, og det er direkte nabo til alle de mange familier, der bor i Avedørelejren og i Stationsbyen, sagde borgmester Helle Adelborg, da hun indviede det nye Quark center.

Det nye Quark center er et markant, men enkelt, sort træbyggeri, der er tegnet af Kent Pedersen Arkitektfirma ApS. Bygningen er opført som passivhus, og det betyder, at huset energimæssigt hviler i sig selv. Det gør det ved hjælp af et solcelle-anlæg og en varmepumpe og højisolering.

Det nye Quark center får eget lokalt spildevandsanlæg, og der bliver opsat en vindmølle. Vindmøllen producerer el, men er relativt lille, og har derfor især værdi som formidlingsredskab. Quark centret har desuden en række faste beboere i form af får, høns og bier, som naturligvis er flyttet med. Det nye Quark får desuden et fåreformidlings Naturrum, hvor både skoleklasser og borgerne i øvrigt kan komme og få oplevelser tæt på naturen og fårene.

- Vi naturnørder er helt ovenud tilfredse med denne bygning, vi i fremtiden skal formidle fra. Det er rammer, der er de ypperste for en daglig naturfagsformidling, som jeg er hundrede procent sikker på vil danne rammen om tusindvis af aktiviteter og oplevelser om miljøet og naturen for alle Hvidovre kommunes elever, sagde Quarks leder Flemming S. Hansen.

Quark centret har eksisteret i 18 år.
Naturfagsformidling til folkeskoleelever er centrets hovedopgave.
Det nye Quark har fået en ny vision, der bl.a. går ud på at udvikle tilbud til nye målgrupper end hidtil. Hjemmeside www.quark.hvidovre.dk