Vi bruger cookies til statistik som en del af vores arbejde for at lave en god hjemmeside. Hvis du ikke siger "nej tak til cookies", antager vi, at du accepterer vores cookie politik. "Se vores cookiepolitik.".

Accepter cookies

 

350 borgere fik saldoopgørelse med fejl

It-fejl hos KMD betød forkerte saldoopgørelser i borgernes digitale og fysiske postkasser
10. januar 2014

En fejl hos KMD betød, at der i sidste uge blev sendt 350 papir og digitale breve med fejl ud til Hvidovre-borgere. Posten, der blot skulle have indeholdt en saldoopgørelse over borgerens økonomiske mellemværende med kommunen per 31.12.2013, indeholdt et længere dokument på i nogle tilfælde flere hundrede sider.

Der er ikke decideret personfølsomme oplysninger i de fejlbehæftede dokumenter, der er sendt ud. Men derimod er der tale om ejendomsadresser, fakturanumre og lignende i tilfældig rækkefølge. Hvidovre Kommune har for en god ordens skyld underrettet Datatilsynet.

Kommunens it-leverandør KMD beklager fejlen, som de har taget ansvaret for:
 - Vi kan kun beklage – både overfor kommunen og overfor de berørte borgere – de gener, det har medført, siger KMDs pressechef Christoffer Hellmann.

Alle berørte borgere modtager desuden et brev fra KMD, hvor virksomheden beklager fejlen.

Hvidovre Kommune har i løbet af sidste uge været i kontakt med en stor del af de borgere, der har modtaget en saldoopgørelse på adskillige sider. Kommunen opfordrer fortsat borgerne til:
   - at slette saldoopgørelsen, hvis den er modtaget i den digitale postkasse (e-boks)
   - at returnere saldoopgørelsen, hvis den er modtaget med brev. Det kan ske ved aflevering i postkassen ved rådhusets hovedindgang - eller ved at kontakte Borgerservicecentret på telefon 36 39 33 06 og aftale at brevet afhentes af medarbejder fra Rådhuset.

For at sikre, at fejlen ikke gentager sig, udarbejder KMD nu en redegørelse for, hvordan it-virksomheden vil undgå at noget lignende sker fremover.