Nyt Quark holder tidsplanen

Naturcenter åbner for skoleelever efter vinterferien
23. december 2013

Den 6. januar 2014 får Hvidovre kommune nøglen til det nye Quark Center og allerede den 18. februar står det klar til at modtage byens skoleelever. Nysgerrige Hvidovre borgere har de seneste måneder kunnet følge med i, hvordan det nye Quark Naturcenter på Avedøre Tværvej 56 stille og roligt har taget form, og nu står næsten klar til at kunne åbne dørene for kommunens mange skoleklasser.

Holder tidsplanen
Byggeriet har holdt den meget stramme tidsplan for at kunne bliver færdig til det tidspunkt, hvor det gamle Quarkcenter på Avedøre Slettevej må forlades for at give plads til Ringstedbanen. Medarbejderne i Quark Centret ser frem frem til at kunne flytte ind i det topmoderne lavenergibyggeri, den 6. januar. På det tidspunkt mangler håndværkerne at opsætte husets yderbeklædning og udføre nogle terrænarbejder. Sidstnævnte bliver færdigt nogle måneder senere, men selve undervisningsfaciliteterne er klar som planlagt. Quark Centret har i næsten 20 år holdt til på den gamle Stavnsbjerggård på Avedøre Slettevej 19. Gården er oprindeligt fra 1763, så man må sige, at det er nogle markant anderledes og moderne rammer, som det nye naturcenter kan tilbyde, når de første skoleklasser bliver budt inden for i to store undervisningsrum fra 19. februar. Dagen før – 18. februar klokken 13 – er der officiel indvielse af centret.

Vemod og glæde
- Det er selvfølgelig med vemod, at vi tager afsked med den gamle gård, siger Flemming Hansen, daglig leder af Quark Centret, og fortsætter: - Men det er også med stor glæde at Hvidovres politikere har besluttet, at vi skal fortsætte i nye rammer. Og der er ingen tvivl om, at disse nye rammer vil højne kvaliteten af den naturfaglige undervisning, vi kan tilbyde Hvidovres elever. Arkitektfirmaet Kent Pedersen har udformet byggeriet i tæt samarbejde med Quark Centrets personale, så bygningens funktionalitet og arkitektur hænger meget nøje sammen og skal falde ind i landskabet og bygningerne ved Avedøre Kaserne. Fårene, som har holdt til på Stavnsbjerggård, er allerede som de første flyttet ind i de nye omgivelser og kan opleves på sletten