Flere unge i uddannelse og færre på førtidspension

Hvidovre sætter ambitiøse mål for beskæftigelsesindsatsen i 2014
27. september 2013

Kommunalbestyrelsen godkendte Beskæftigelsesplan 2014, der opstiller 8 konkrete og ambitiøse mål for beskæftigelsesindsatsen i Hvidovre til næste år.

- Det er en flot og ambitiøs beskæftigelsesplan, vi nu har fået vedtaget her i Hvidovre. Jeg er især meget glad for, at spørgsmålet om at få de unge i gang med en uddannelse og undgå, at de dropper ud er en høj prioritet i vores jobcenter, siger borgmester Helle Adelborg.

Det er Hvidovres mål for 2014, at uddannelsesgraden for unge uden uddannelse skal stige med 3,7 procentpoint til 26 procent. Det skal bl.a. ske ved, at jobcentret allerede ved det første møde med en ledig ung med et uddannelsespålæg – sender et klart signal om at målet er, at få den unge i uddannelse og derefter job. Udover målet om at flere unge skal have en uddannelse, er der i beskæftigelsesplanen sat mål for tilgangen af førtidspensionister, aktiveringsgraden, antallet af langvarige sygedagpengeforløb, antallet af langtidsledige samt brugen af virksomhedspraktik, løntilskud og voksenlærlinge i beskæftigelsesindsatsen.

Beskæftigelsesplan 2014 er nu politisk godkendt, men bliver først endeligt offentliggjort i slutningen af januar, når det tilhørende budget og virksomhedsplan er klar.