Vi bruger cookies til statistik som en del af vores arbejde for at lave en god hjemmeside. Hvis du ikke siger "nej tak til cookies", antager vi, at du accepterer vores cookie politik. "Se vores cookiepolitik.".

Accepter cookies

 

Skoleelever skal lære om innovation

InnovationsLAB Hvidovre skal uddanne lærere til at undervise i innovation og iværksætteri
30. august 2013

Eleverne i Hvidovres folkeskoler skal lære om innovation, og der skal i løbet af en årrække skabes en innovativ kultur på folkeskolerne. Det er hovedtanken bag et samarbejde imellem kommunens skoleafdeling og HvidovreBibliotekerne om ”InnovationsLAB Hvidovre”.

InnovationsLAB Hvidovre har fået tilsagn om støtte fra Fonden for Entreprenørskab, og desuden bidrager Hvidovre Kommune dels med medarbejdertimer i folkeskolerne dels med et beløb på 142.400 kr. til Professionshøjskolen UCC, der opretter et modul på den Pædagogiske Diplomuddannelse målrettet InnovationsLAB. Uddannelsen er i første omgang målrettet 16 lærere fra to af Hvidovres folkeskoler, der skal uddannes i innovation i undervisningen. 

-       Det er stort og flot projekt vores skoleafdeling og HvidovreBibliotekerne nu søsætter, og der ingen tvivl om, at det vil bidrage til at åbne skolerne i forhold til deres omverden og styrke elevernes kreativitet, innovation og entreprenørskab, som er en af intentionerne med folkeskolereformen.

Samtidig håber jeg, at det kan være katalysator for at endnu flere lokale unge end i dag efter endt skolegang, tør forsøge sig som iværksættere og entreprenører. Det har vi brug for, siger borgmester Helle Adelborg. 

InnovationsLAB Hvidovre er en udløber af projekt Elever af Ellehammer, der bl.a. involverede lokale virksomheder i et naturvidenskabeligt undervisningsforløb:

”Målet er, at skolerne, forvaltningerne, det lokale erhvervsliv samt bibliotekerne i Hvidovre Kommune udvikler en kultur, hvor innovative processer indgår som en naturlig del af opgaveløsningen. Skolerne skal indføre innovation og kreative projektopgaver, som tager udgangspunkt i virksomhedernes hverdag. Det skal give mening for eleverne at finde nye løsninger, de skal kunne relatere det til det virkelige liv, hedder det bl.a. i beskrivelsen af projektet.”