Plads til nye butikker i Avedøre Stationsby

Lokalplanforslag åbner mulighed for butikker og andre serviceerhverv i biblioteksbygning i Avedøre
1. marts 2013

Et nyt forslag til lokalplan vil åbne mulighed for, at der i fremtiden kan indrettes butikker og andre serviceerhverv i biblioteksbygningen i Avedøre. Som bekendt flytter Avedøre Bibliotek til Enghøj-bygningen.
Det betyder, at Stationsbyen over for de nuværende butiksstrøg, kan få et antal nye butikker, der dermed samlet vil fremstå som et centerstrøg.

Foruden de nye forretningsmuligheder i Avedøre rummer den nye Lokalplan 457 også en væsentlig ændring af Byparkens formål. Det rekreative område Byparken, der i dag bliver brugt som et grønt område af Stationsbyens beboere, skal bevares som den grønne oase, den er i dag. Derfor har Byparkens ejer, som er Avedøre Boligselskab Store Hus, ønsket at Byparkens plangrundlag ændres, så den ikke længere kan bebygges med et butikscenter i to etager, som der ellers har været lagt op til i Byplanvedtægt A11.
AB Store Hus har ønsket at sikre sig, at Byparken også fremover forbliver et rekreativt område for Avedøre Stationsby.

Forslag til Lokalplan 457 for Hjulmagerporten bliver sendt i offentlig høring i 8 uger fra den 12. marts.