Vi bruger cookies til statistik som en del af vores arbejde for at lave en god hjemmeside. Hvis du ikke siger "nej tak til cookies", antager vi, at du accepterer vores cookie politik. "Se vores cookiepolitik.".

Accepter cookies

 

Hvidovre udvalgt til læseprojekt for skolebørn

7. klasser på fem af Hvidovres skoler deltager i et 2-årigt projekt om faglig læsning
7. marts 2013

Hvidovre er blevet udvalgt til at deltage i et storstilet læse- og skriveprojekt, der sætter fokus på styrke skolebørnenes læsning og skrivning ved hjælp af faglig læsning. Det er Danmarks Lærerforening, Ministeriet for Børn og Undervisning og forskere fra Århus Universitet, der står bag læseprojektet VIS (Viden, Instruktion og Strategi).

Hvidovre Kommune deltager i projektet med fem skoler: Holmegårdsskolen, Risbergskolen, Avedøre Skole, Præstemoseskolen og Dansborgskolen, hvor læsevejledere og historielærere på 7. klassetrin deltager i VIS.

- Vi er rigtig glade for at Hvidovre Kommune, som den eneste i landet, er udvalgt til at deltage i dette projekt, siger Hvidovres borgmester Helle Adelborg:
-  Vi har i Hvidovre igennem en årrække arbejdet målrettet for at højne elevernes læsning, og det er især lykkes i indskolingen. Men vi vil videre! Det er ikke nok at kunne læse, hvis man ikke forstår det, man læser. Derfor har vi i nogle år fokuseret på at læse fagtekster, og forskningsprojektet Faglig Læsning VIS passer som fod i hose hos os.

Det er Ministeriet for Børn og Undervisning, der sammen med Danmarks Lærerforening har igangsat læseprojektet VIS. Projektet forløber i 2013 og 2014 og fokuserer på faglig læsning og skrivning. Forskere fra Aarhus Universitet står for den konkrete gennemførelse af projektet.

Skoleudvalgsformand Niels Ulsing siger:
  - Vi ser invitationen fra Ministeriet for Børn og Undervisning som lidt af et scoop. Vores læsevejledere og lærere bliver efteruddannet og vores organisation får viden. Elevernes læsning løftes, og kommende elever får gavn af det. Det er en ren win-win situation.

Projektet tager udgangspunkt i faget historie, men erfaringerne fra projektet opsamles i en vejledning og nogle værktøjer, der kan anvendes i alle fag, og som ved projektets afslutning præsenteres i en landsdækkende møderække.