Vi bruger cookies til statistik som en del af vores arbejde for at lave en god hjemmeside. Hvis du ikke siger "nej tak til cookies", antager vi, at du accepterer vores cookie politik. "Se vores cookiepolitik.".

Accepter cookies

 

Plejecentre får tommelfingeren opad

Det går godt på plejecentrene i Hvidovre Kommune. Det fremgår af en stak dugfriske tilsynsrapporter, som er udarbejdet på baggrund af uanmeldte tilsyn i 2012.

8. februar 2013

Minimum hvert andet år får plejecentrene i Hvidovre Kommune besøg af embedslægen. Embedslægens opgave på plejecentrene er at kontrollere, om personalet følger regler og retningslinjer i deres arbejde med beboerne. Udover embedslægen kommer også repræsentanter fra kommunen på besøg i løbet af året. Formålet med tilsynene er at understøtte, at medarbejderne kender og følger hygiejneregler, retningslinjer for medicinhåndtering, patientrettigheder og meget andet.

Og på plejecentrene kan man i år klappe hinanden på skuldrene. Tilsynene har været positive over hele linjen med kun få og ikke alvorlige fejl og mangler. Eksempelvis har man på Plejehjemmet Strandmarkshave fået rettet op på nogle mangler med dokumentationen og er blevet helt up-to-date med Sundhedsstyrelsens anbefalinger.

Den positive udvikling er noget, som glæder chef for Ældre- og Handicapafdelingen i Hvidovre Kommune, Anne Moebius:
 - Jeg er glad og stolt over, at der bliver gjort så godt et stykke arbejde ude på plejecentrene. Det er nogle meget kompetente mennesker, som er gode til at tage ansvar og ikke er bange for at tage arbejdshandskerne på, hvis der er noget, som skal ændres.

Kvalitet i arbejdet
Plejecentrene administreres under Børne- og Velfærdsforvaltningen, og direktør Christine Brochdorf er også glad for resultaterne. Hun fremhæver blandt andet samarbejdet mellem personale og beboere:
- Det er så vigtigt, at man er glad for de omgivelser, man bor i, og at man føler sig tryg. De retningslinjer, som personalet på plejecentrene skal følge, er ikke til for sjov, men skal sikre beboernes trivsel og velbefindende. Derfor er det meget positivt, at både personale og beboere oplever, at det er rart at komme på kommunens plejecentre, og at det er muligt at snakke om tingene, hvis der er noget, som bør være anderledes. Jeg kan kun opfordre til at fortsætte den gode stil.

For det nyligt opførte Plejecenter Dybenskærhave var det deres første tilsynsbesøg, og en udviklingssygeplejerske brugte lejligheden til at tage en snak med lederen af plejecentret om blandt andet tilrettelæggelsen af arbejdet. Tilsynene fungerer altså ikke bare som en løftet pegefinger. Der bliver også lagt vægt på at give rådgivning, hjælp og vejledning, så medarbejderne løbende har mulighed for at udvikle sig og sikre et fortsat højt plejeniveau.

Tilsyn for beboernes skyld
Borgmester Helle Adelborg er meget tilfreds med rapporterne og understreger vigtigheden af at evaluere for at sikre kvaliteten i arbejdet. Hun pointerer, at tilsynene er til for beboernes skyld. De er nødvendige for at sikre en god pleje, og de giver beboerne og deres familier mulighed for at vurdere kvaliteten af plejen i forhold til nogle standarder.

- Jeg er meget tilfreds med de positive resultater. Det handler jo om, at man skal føle sig godt tilpas i sit hjem, og dér er disse tilsynsrapporter vigtige som evalueringsværktøj, så vi sikrer os, at vi kontinuerligt gør, hvad vi kan for beboerne.
Når du er afhængig af hjælp fra andre, er det afgørende, at der er kvalitet i den hjælp du får, og at den tager udgangspunkt i dine behov. Det er rigtig godt at se de positive tilbagemeldinger fra tilsynene, for kommunens pleje af de ældre borgere berører ikke kun de ældre selv. Det berører børn, børnebørn, venner og bekendte. Med tilsynsrapporterne får vi dokumenteret det gode arbejde, der bliver gjort, så familie og venner har en forsikring for, at deres kære har det godt.

Hygge i spisestuen
I rapporterne kan man også læse, at der bliver gjort en ekstra indsats for at skabe hygge og adspredelse i hverdagen. Måltiderne er der blevet sat særligt fokus på, og beboerne kvitterer også med meget tilfredse tilbagemeldinger.
På flere af plejecentrene fokuserer man på måltiderne som ”spisesituationer” og er opmærksom på at skabe en god og hyggelig stemning. Det kan eksempelvis gøres ved at placere spisestuen, hvor der naturligt er liv og aktiviteter, som på plejecentret Krogstenshave. Eller som på Svendebjerghave, hvor de pynter op og anretter frokosten som en buffet for at forsøge at skabe en gammeldags krostemning.