Vi bruger cookies til statistik som en del af vores arbejde for at lave en god hjemmeside. Hvis du ikke siger "nej tak til cookies", antager vi, at du accepterer vores cookie politik. "Se vores cookiepolitik.".

Accepter cookies

 

Hvidovre går i dybden med lærernes arbejdstid


Banebrydende initiativ i samarbejde mellem kommune og lærerforening
14. december 2012

Hvidovre Kommune og Hvidovre Lærerforening vil have et krystalklart billede af, hvordan lærernes arbejdsdag er. Som en del af kvalitetsløftet af Hvidovres skoler, har kommunen derfor nu i samarbejde med lærerforeningen bestilt en analyse af lærernes arbejdstid. Den skal bl.a. give kommunen en sikrere viden om, hvordan arbejdsopgaverne omkring øget inklusion påvirker lærernes arbejdsdag.

- Det vi nu går i gang med er en helt banebrydende undersøgelse af lærernes arbejdstid, som vi i sidste ende skal bruge til at gøre folkeskolerne endnu bedre til gavn for vores børn og unge, siger Børne- og Ungedirektør Christine Brochdorf:

- Det er vigtigt for mig at sige, at analysen skal bruges konstruktivt og gerne til at forbedre forholdene for lærerne og i hvert fald til at sikre os, at ressourcerne er dér, hvor de skal være.

Analysen af lærernes arbejdstid skal se lærernes arbejdstid med andre briller. Det skal ikke kun handle om forberedelsestimer, undervisningstimer og samlet timetal. Det skal i højere grad handle om, hvordan lærerne selv oplever deres arbejdstid. Og fx sætte fokus på, hvilke tanker og bekymringer lærerne gør sig efter endt arbejdsdag.

- Der er meget lidt kendskab til, hvad en lærer laver, når hun ikke underviser. Debatten kommer ofte til at handle om tal og ikke indhold i en lærers arbejdsliv. Denne analyse vil forhåbentlig kunne belyse dette, så vi i højere grad kan skabe gode forhold, både for elever og lærere. Hvis det skal lykkes at skabe en vellykket inklusion, er denne viden vigtig, siger Lærerforenings formand Flemming Ernst og tilføjer:
- Man kunne ønske sig, at man også på landsplan ville have undersøgt dette, inden der gennemføres store ændringer af folkeskolen og lærernes arbejde.

Lærerforening, skoleledere og lærere bliver repræsenteret i den styregruppe og en følgegruppe, der skal bl.a. skal komme med input, hvordan analysen skal laves.

Det er et eksternt firma, Hassø Consulting, der udarbejder analysen af lærernes arbejdstid. Det kommer til at ske ved hjælp af bl.a. timeregnskab, logbog, observationer og både individuelle og fokusgruppeinterviews. Analysen bliver gennemført i marts-april måned og resultaterne forventes klar til maj.

Fakta:
Analysen af lærernes arbejdstid skal bruges til tre ting:
1. Input til fremtidige lokallønsaftaler.
2. Give et grundlag for at vurdere de arbejdsopgaver, der følger med inklusion.
3. Afdække om ressourcerne helt overordnet skal fordeles anderledes, om lærerne opgaver kan løses anderledes, optimeres eller omlægges.