Vi bruger cookies til statistik som en del af vores arbejde for at lave en god hjemmeside. Hvis du ikke siger "nej tak til cookies", antager vi, at du accepterer vores cookie politik. "Se vores cookiepolitik.".

Accepter cookies

 

Kommunen har efterslæb på brandsyn i 2011

Beredskabet er nu blevet tilført ekstra mandskab, og senest i begyndelsen af 2013 vil kommunen igen være på omdrejningshøjde i forhold til brandsyn.
14. november 2012

Hvidovre Kommune har ikke gennemført alle sine brandsyn i 2011. Det vil fremgå af en rapport om kommunernes brandsyn i 2011, som Beredskabsstyrelsen vil offentliggøre inden længe.

Ved et brandsyn tjekker kommunens beredskabsinspektører brandsikkerheden i en bygning eller hos en virksomhed. Formålet er bl.a. at mindske risikoen for, at der kan opstå brand, og at sørge for at der er mulighed for at begrænse og slukke branden, hvis den alligevel opstår.

Kommunens beredskab er nu blevet tilført ekstra mandskab, og arbejdet med at indhente efterslæbet på brandsyn i 2011 er i fuld gang.
Med bistand fra Dansk Brandteknisk Institut og i tæt dialog med Beredskabsstyrelsen har Hvidovre Kommune nu lagt en plan for at få afviklet alle brandsyn, og kommunens beredskab forventer, at man senest i begyndelsen af 2013 er på omdrejningshøjde igen, hvad angår gennemgang af brandsynspligtige bygninger og virksomheder.

Fungerende borgmester i Hvidovre Kommune og formand for kommunens beredskabskommission, Helle Adelborg, siger:
- Det er meget beklageligt, at Hvidovre Kommune ikke har levet op til kravene. Brandsynene handler i sidste ende om at forebygge brande, så det er en opgave, vi prioriterer højt og tager særdeles alvorligt. Men jeg føler mig tryg ved, at vi har omorganiseret beredskabsområdet og ansat ekstra mandskab, og at der nu gøres en stor indsats for at få rettet op på det efterslæb, der er i forhold til brandsynene.

Kommunen har rettet op
Efterslæbet er opstået som følge af en uhensigtsmæssig organisering af kommunens beredskab og en fejl i måden, Hvidovre Kommune registrerede og opbevarede data om brandsyn foretaget i 2011. Det fortæller kommunens beredskabschef og teknisk direktør, Anders Thanning:
- Brandsynene blev ikke systematisk dokumenteret. Så vi var nødt til at få styr på disse data, før vi for alvor kunne tage fat på brandsynene. Det betød, at vi ikke har kunnet leve op til kravene i 2011.
I sommeren 2011 blev der gennemført en omorganisering af bl.a. beredskabsområdet. Et af formålene var at optimere beredskabet – også i forhold til brandsyn – og siden denne omorganisering, er der arbejdet intensivt med brandsynene i Hvidovre Kommune, fortæller Anders Thanning:
- Vi underrettede Beredskabsstyrelsen, så snart vi kendte problemets omfang, og sammen med Brandteknisk Institut fik vi udarbejdet en konkret handleplan. Vi er nu ved at indhente det forsømte, og Beredskabsstyrelsen har ved vores seneste møde anerkendt, at kommunen er godt på vej.
Anders Thanning understreger samtidig, at Beredskabsstyrelsens rapport alene omfatter brandsyn i 2011, og at Hvidovre Kommune frem til 2011 fuldt ud har levet op til kravene om brandsyn.

Nyt elektronisk brandsynssystem på vej
Hvidovre Kommune forventer at gennemføre i alt ca. 250 brandsyn i 2012 og vil samtidig foretage en nyregistrering af data om bygninger og virksomheder til brug for brandsynene. Fra årsskiftet tager kommunen desuden et nyt elektronisk brandsynssystem i brug, som vil optimere arbejdet med brandsyn endnu mere.