Svedig lørdag på Volden

Lørdag den 16. juni skal der battles, danses, fightes og festes på Vestvolden. Projektet Zone33 inviterer sammen med unge fra Avedøre Gymnasium til ungdomsfest med motion.
12. juni 2012

Det kan være ad bakke at få introduceret sunde motionsvaner hos unge. Men det skal et nyt projekt nu råde bod på, og på lørdag løber for første gang en event af stablen, som kombinerer fest og motion for unge. Det er Kræftens Bekæmpelse, Kulturstyrelsen, Københavns Befæstning og Hvidovre Kommune, der er gået sammen om Zone33, der skal få gang i de unge på Vestegnen.

Projektledertemaet Tanja Hall og Jonas Rygaard er hyret ind til opgaven, og de to har bl.a. erfaring med et lignende projekt i Hørsholm, som blev en bragende succes. Zone33 har

ansat fem dybt engagerede eventmanagers fra Avedøre Gymnasium, og de fem unge har stærke holdninger til projektet og er især optagede af, at det ikke får karakter af – endnu – et integrationsprojekt. I stedet øjner de muligheden for at give deres ”hood” et godt ry.

- Samtidig betyder det meget at kunne give noget tilbage til samfundet, fortæller Mukthar, som har mærket på egen krop, hvordan sport kan medvirke til at skabe sig et bedre liv.

De øvrige eventmanagers tæller Aya, AJ, Belinda og Mesut, hvis interesser spænder vidt fra sanger over blogger til basketballspiller. Ideer er der nok af, og efter en workshop med projektkonsulenterne har holdet valgt sit første kultur‐ og sportsevent Westside Fight Club and Dance Battles, som løber af stablen på Vestvolden på lørdag.

Der er lagt op til en perlerække af både sportsaktiviteter og kultur/musik, og der bliver masser af muligheder for at svede med stil – med inspiration fra street-kulturen i Bronx. Der vil blandt andet være Crossfit, boxercise, beat battles og kickboksning. Arrangørerne har lagt vægt på, at der også skal være tid og mulighed for refleksion på dagen, og derfor vil der være en barbershop, hvor man kan lade sig kronrage og donere hårpragten til Kræftens Bekæmpelse. Transport til volden er også gjort til en fest. Der bliver nemlig indsat otte westside coaches  – busser med DJ´s og bar, der kører til eventet.