Vi bruger cookies til statistik som en del af vores arbejde for at lave en god hjemmeside. Hvis du ikke siger "nej tak til cookies", antager vi, at du accepterer vores cookie politik. "Se vores cookiepolitik.".

Accepter cookies

 

Hvidovre Kommunes organisering

Hvidovre Kommune består af en direktion og 13 centre

Kommunens Direktion og centre

Direktionen

Kommunaldirektør:

Nich Bendtsen

Email: nbt@hvidovre.dk
Telefon: 36 39 30 02

 

 

Direktør med ansvar for kultur,- teknik og arbejdsmarkedsområdet  

Gert Stephan Nelth

E-mail: gsn@hvidovre.dk
Telefon: 36 39 30 05

 

 

Direktør med ansvar for børne- og velfærdsområdet  

Susan Bjerregaard

E-mail: srr@hvidovre.dk
telefon: 36 39 32 51

 

 

Center for Beskæftigelse

Center for Beskæftigelse varetager den arbejdsmarkedsrettede indsats i Hvidovre Kommunes jobcenter.

Jobcentret kan hjælpe borgere og virksomheder med jobsøgning, vejledning, rekruttering, virksomhedspraktik, løntilskud og fleksjob

Chef for Center for beskæftigelse: Torben Tang Christensen, mail: bes@hvidovre.dk

Center for Borgerservice

Center for Borgerservice varetager følgende opgaver:

  • Personlig og telefonisk betjening af borgere blandt andet indenfor områderne:
    - pas og kørekort
    - opkrævning
    - ejendomsskatter
    - boliganvisning
    - folkeregistrering
    - sygesikring
    - vielser
  • Digital kompetenceudvikling af borgere og medarbejdere.
  • Kontaktcentret og hovedkassen.
  • Udbetaling af ydelser - fx kontanthjælp, uddannelseshjælp, ledighedsydelse, sygedagpenge.
  • Ansøgning om enkeltydelser.

Chef for Center for Borgerservice: Margit Halberg, mail: mha@hvidovre.dk.

Center for Børn og Familier

Center for Børn og Familier består af et børne- og familieområde, et dagtilbudsområde samt Tandplejen

Børne- og Familieområdet støtter op om børn, unge og familier med det formål at sikre familiernes trivsel.

Børne- og Familieområdet består af:

  • Familierådgivningen
  • Børnehandicap
  • Familieplejeteamet 
  • Sundhedsplejen
  • Kriminalpræventivt team
  • Lokale tilbud 
  • Døgntilbud

De mange medarbejdere i afdelingen og de er engageret i forskellige typer af indsatser:

  • Forebyggende og præventive indsatser
  • Rådgivning, støtte og opfølgning
  • Hjælp til børn, unge og deres familier

Dagtilbudsområdet består af Pladsanvisningen der varetager opgaven med at visitere børn til dagtilbuddene, og en pædagogisk enhed der understøtter institutionernes arbejde med børnenes grundlæggende dannelse i forhold til trivsel, udvikling og læring.

De decentrale enheder der hører under dagtilbudsområdet er:

  • Dagtilbud
  • Dagplejen
  • Specialpædagogiske gruppeordninger
  • Tandplejen

Chef for Center for Børn og Familie: Charlotte Ibsen, mail: cib@hvidovre.dk, tlf. 36 39 39 40

Center for Handicap og Psykiatri

Center for Handicap og Psykiatri tilbyder borgerne med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer en ressourcebaseret og helhedsorienteret indsats, så de bedst muligt kan udnytte og udvikle deres potentiale.

Afdelingens kerneopgave er, at tilbyde rådgivning, vejledning og støtte til borgerne samt at tilbyde en række serviceydelser, i de tilfælde der er behov herfor.

Formålet er, at tilgodese de behov der kan følge af en nedsat funktionsevne, for derved at kunne genvinde, udvikle eller vedligeholde funktionsevnen. Derudover er formålet at rehabilitere, forebygge og afhjælpe sociale problemer. Dette gøres altid med borgeren i centrum.

Center for Handicap og Psykiatri består af følgende afdelinger:

  • Voksenrådgivningen
  • Voksenhandicap
  • Socialpsykiatrien
  • Plejekollektivet på Holmelundsvej

Chef for Center for Handicap og Psykiatri: Susanne Samuelsen, mail: vsu@hvidovre.dk, tlf. 36 39 39 91 

Center for Kultur og Fritid

Center for Kultur og Fritid varetager følgende arbejdsopgaver:

  • Den politiske betjening af henholdsvis Kultur- og Fritidsudvalget og Folkeoplysningsudvalget.
  • Administration af kommunens kulturinstitutioner
  • Administration af foreninger, kredse og oplysningsforbund, og udlån af kommunens lokaler.
  • Planlægning og afvikling af kultur- og fritidsaktiviteter

Chef for Center for Kultur og Fritid: Lars Hørdum, mail: lhl@hvidovre.dk, tlf. 36 39 32 84.

Center for Plan og Miljø

Center for Plan og Miljø beskæftiger sig med følgende hovedområder:

  • Byggesagsbehandling
  • Byplanlægning
  • Miljøopgaver

Alle byggesager skal behandles og godkendes i Center for Plan og Miljø. Afdelingen behandler også sager om bevaringsværdige bygninger, sammenlægning af lejligheder, registrering til Bygnings- og BoligRegistret, matrikulære sager, varmeplansager og skorstensfejersager.

Center for Plan og Miljø udarbejder og administrerer kommuneplanen og lokalplaner. Vi varetager også generelle planlægningsopgaver og planlægning af parker og grønne områder. Desuden behandler vi zone- og fredningssager og sager om tilskud til bygningsforbedring og -bevaring.

Center for Plan og Miljø varetager miljøopgaver, herunder godkendelse af virksomheder i henhold til miljølovgivningen, behandler sager vedrørende jordforurening, grundvandskvalitet, vandindvinding, støj- og luftforurening og varetager myndighedsopgaver i forbindelse med vand- og kloakforsyning.

Chef for Center for Plan og Miljø: Anja W. Dalberg, e-mail awd@hvidovre.dk, telefon 36 39 35 60.

Center for Skole og Uddannelse

Center for Skole og Uddannelse arbejder for, at børn og unge i skolealderen får de bedst mulige vilkår for at lære og udvikle sig.

Afdelingen består af en administrativ enhed og en udviklingsenhed, som på forskellige måder understøtter den pædagogiske og faglige udvikling af tilbuddene på skoler, SFO'er og i klubber.

De decentrale enheder dækker over en mangfoldighed af tilbud til børn og unge i kommunen: 

  • Folkeskoler
  • Specialskoler / Gruppeordninger
  • Ungdomsskolen
  • Musik- og Billedskolen
  • SFO'er og klubber
  • Skolestuen på Hvidovre Hospital
  • Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR).
  • Byøkologisk center - Quark

Konstitueret chef for Center for Skole og Uddannelse: Rene Rasmussen Sjøholm, mail: req@hvidovre.dk, tlf. 3678 3997 

Center for Sundhed og Ældre

Center for Sundhed og Ældre består af fem afdelinger, som varetager opgaver og indsatser bredt inden for Sundheds- og Ældreområdet. Derudover er der i centeret en aflastningsenhed og tre kommunale plejecentre, herunder også et daghjem. 

De fem afdelinger er:

  • Sundhed og Forebyggelse : Sundhed og Forebyggelse udvikler, igangsætter og samler en lang række tilbud og aktiviteter i forhold til sundhed og forebyggelse. Det drejer sig bl.a. om patientskoler, individuel kostvejledning, åben rådgivning om sundhed og forebyggelse og indsatser for særlige målgrupper. Hvidovre Aktivitetscenter er også en del af Sundhed og Forebyggelses tilbud.

  • Genoptræningen: Afdelingen tilbyder genoptræning og rehabilitering.

  • Visitationen: Visitationen er en myndighedsenhed, som varetager visitation og bevillinger til hverdagsrehabilitering, hjemmehjælp, boligtilbud, fx plejeboliger, beskyttede boliger, tildeling af boliger med plejestatus samt ældre- og handicapboliger. Desuden styrer Visitationen ventelisten til daghjem.

  • Hjemmepleje og Hjemmesygepleje: Afdelingen udfører personlig og praktisk hjælp til de borgere, der har fået visiteret de forskellige ydelser. Afdelingen udfører også sygeplejeopgaver, både i borgerens hjem og via sygeplejeklinikken.

  • Udvikling og Administration: Afdelingen gennemfører analyser og udviklingsprojekter på Sundheds- og Ældreområdet. Det er også i denne afdeling udvalgs- og rådsbetjening finder sted, ligesom afdelingen har sekretariatsfunktionen vedrørende uddeling af støtte til frivillige sociale foreninger. Derudover fungerer afdelingen som forhandlingsrepræsentant for Hvidovre Kommune, i forhold til sundhedsaftalerne og sundhedskoordinations-udvalget.

Center for Sundhed og Ældre har udarbejdet et visuelt organisationsdiagram og en tilhørende kort præsentationsfilm, der kort uddyber centerets opbygning og afdelingernes opgaver.

Chef for Center for Sundhed og Ældre: Nicolai Kjems, mail: nkg@hvidovre.dk.

Center for Trafik og Ejendomme

Center for Trafik og Ejendomme beskæftiger sig med følgende hovedområder:

  • Drift og vedligeholdelse af kommunens ejendomme
  • Nybyggeri og ombygning
  • Rengøring i kommunens bygninger
  • Vagt- og sikringsopgaver
  • Styring og optimering af energiforbrug
  • Anlæg og drift af veje, stier, parker og grønne områder
  • Trafikplaner, trafiksanering og kollektiv trafik (i samarbejde med MOVIA)
  • Skiltning og afmærkning, gadesignaler og vejbelysning
  • Gravetilladelser, overkørsler, vejfester, afmærkning af vejarbejder
  • Snerydning, glatførebekæmpelse, renholdelse og bekæmpelse af bjørneklo
  • Planlægning, administration og drift af de kommunale affaldsordninger
  • Rottebekæmpelse

Centrets opgaver vedrører bl.a. den overordnede drift og vedligehold af 137 ejendomme og 385 bygninger – et samlet areal på 290.000 m2. 

Centret projekter vedrører både større byggeprojekter som nybyggeri og ombygning samt renoveringsaktiviteter som almindelig planlagt vedligeholdelse og bygningsgenopretning. Hvidovre Kommune er en klimakommune, og kommunen indtænker derfor energiforbedringer i kommunens byggeprojekter – både når kommunen bygger nyt eller renoverer. 

Desuden råder centret over et værksted, hvor man tager sig af kommunens bil- og maskinpark samt et drivhus, hvor der produceres sommerblomster til udplantning i parker og på veje.

Chef for Center for Trafik og Ejendomme: Anne Bodil Pallesen, e-mail apq@hvidovre.dk.

Center for Digitalisering, Kommunikation og Erhverv

Center for Digitalisering, Kommunikation og Erhverv beskæftiger sig med følgende områder:

 

Digitalisering og IT-drift

Vi arbejder kontinuerligt på, at de it-systemer vi anvender, kører sikkert og optimalt, så borgerne får den bedst mulige betjening i afdelingerne.

Vi følger med i IT-udviklingen, og afdelingens opgaver tilpasser vi i et samspil imellem omverdenen og vores eget behov i Hvidovre Kommune.

Vi servicerer dagligt de medarbejdere i kommunen, der anvender PC’er med tilhørende udstyr og programmer.
 

Udvikling, Kommunikation og Erhverv

Udvikling, Kommunikation og Erhverv beskæftiger sig med disse områder:

Erhvervsudvikling

  • Erhvervssamarbejde
  • Erhvervspolitik
  • Erhvervskontakt
  • Iværksættervejledning.  

Kommunikation

  • Kommunens hjemmesider
  • Informationsmaterialer
  • Presse
  • PR
  • Intern kommunikation
  • Grafisk design.

Personale- og organisationsudvikling

  • Projektledelse af tværgående projekter
  • Ledelsesudvikling
  • Rådgivning om personaleudvikling.

Projektkoordinering

Tværgående projekter og fundraising.

 

Chef for Center for Digitalisering, Kommunikation og Erhverv: Søren Ladefoged, mail: sit@hvidovre.dk, tlf.: 36 39 36 11

Udviklingschef og Souschef i Center for Digitalisering, Kommunikation og Erhverv: Hanne Rasmussen, mail: har@hvidovre.dk, tlf.: 36 39 30 12

It-driftsleder: Jan Krohn, mail: zjk@hvidovre.dk, tlf. 36 39 36 49.

Center for Personale og Løn

Center for Personale og Løn varetager følgende opgaver:

  • Bistår Økonomiudvalget, Kommunalbestyrelsen, centre og institutioner i personale- og arbejdsretlige sager
  • Anviser løn, pension, vederlag mv. for politikere og samtlige ansatte i kommunale institutioner
  • Rådgiver og vejleder centre, institutioners ledere og ansatte om gældende aftaler og overenskomster i forhold til løn, ansættelsesvilkår og pension
  • Bistår ledere og medarbejdere med kompetenceudvikling, organisationsudvikling, seminarer og temadage m.v.
  • Udvikler ledelsesværktøjer
  • Varetager intern kursusvirksomhed
  • Er sekretariat for MED-uddannelsen
  • Står for leder- og medarbejderuddannelser.

Chef for Center for Personale og Løn: Henrik T. Vith, mail: htv@hvidovre.dk, tlf.: 36 39 32 46

Center for Politik og Ledelse

Center for Politik og Ledelse varetager følgende opgaver:

  • Betjening af kommunalbestyrelsen og politiske udvalg
  • Betjening af borgmester og direktion
  • Kommunens juridiske sagsbehandling og rådgivning, herunder administration af kommunens udlejningsejendomme, Huslejenævn og Beboerklagenævn
  • Forsikringssager og skader
  • Generelle sekretariatsopgaver, herunder opgaver i forbindelse med valg.

        Servicefunktioner
        Servicefunktionerne placeret under Center for Politik og Ledelse er alle interne driftsfunktioner, der varetager en
        række opgaver i forhold til de ansatte, centre og politikere.

  • Rådhusbetjente
  • Rådhustrykkeri
  • Rådhuskantine
  • Medborgersal

Hvis man ønsker at tale med borgmesteren, skal man rette henvendelse til Borgmesterens sekretær, tlf. 36 39 30 03 og aftale et tidspunkt i borgmesterens træffetid, som er torsdage.

Chef for Center for Politik og Ledelse: Anne Wallberg, mail: awl@hvidovre.dk, tlf.: 36 39 30 07

Center for Økonomi og Analyse

Center for Økonomi og Analyse er kommunens økonomifunktion. Vi sikrer bl.a. koordinering på tværs af forvaltningerne, og yder faglig support til forvaltninger og institutioner.

Organisatorisk er vi opdelt i fem enheder, der alle har til formål at understøtte og servicere den samlede organisation. Det drejer sig om følgende enheder, hvor opgaverne ikke er nævnt fyldestgørende:

Budget og Regnskab

  • Udarbejder kommunens samlede budget
  • Økonomirapportering og budgetopfølgning
  • Porteføjlepleje, såvel aktiv som passiv siden

Regnskab

  • Udarbejder kommunens samlede regnskab
  • Udbygning og vedligeholdelse af regulativ for økonomistyring
  • Kasse og Bogholderi
  • Refusioner
  • Tilsyn
  • Afstemninger
  • Fejlrettelse af udbetalinger og elektroniske fakturaer.

Analyse

  • Udarbejder befolkningsprognose, statistikker, nøgletal og analyser
  • Udvikler økonomirapporteringsværktøjer, herunder ledelsesinformation
  • Udvikling af metoder og værktøjer i økonomistyringen
  • Processtyring.
  • Beregner kommunens finansiering, skatteprognose og tilskud.

Systemsupport

  • Sikrer udvikling, implementering og forankring af forretningsgange i relation til økonomisystemet samt administrative forretningsgange omkring kommunens økonomi
  • Kontoplan
  • Underviser i kommunens økonomisystem

Indkøb

  • Gennemfører udbud og indgår fælles indkøbsaftaler i samarbejde med brugergrupper
  • Vurderer faktorer (fx miljø og bæredygtighed, pris, kvalitet, betalings- og leveringsbetingelser) ved indgåelse af indkøbsaftaler
  • Arbejder for en ensartet standard og kvalitet i kommunen
  • Udarbejder og vedligeholder kommunens indkøbspolitik.  

Chef for Center for Økonomi og Analyse: Søren Lenau, mail: ysl@hvidovre.dk, tlf.: 36 39 33 01