Kommunens Direktion og centre
Direktionen
Kommunaldirektør: 
Nich Bendtsen
Email: nbt@hvidovre.dk
Telefon: 36 39 30 02
Direktør med ansvar for kultur,- teknik og arbejdsmarkedsområdet 
Gert Stephan Nelth
E-mail: gsn@hvidovre.dk
Telefon: 36 39 30 05
Direktør med ansvar for børne- og velfærdsområdet 
Susan Bjerregaard
E-mail: srr@hvidovre.dk
telefon: 36 39 32 51
Center for Beskæftigelse og Borgerservice
Center for Beskæftigelse og Borgerservice varetager den arbejdsmarkedsrettede indsats i Hvidovre Kommunes jobcenter samt Borgerservice og Ydelsesservice.
Jobcentret kan hjælpe borgere og virksomheder med jobsøgning, vejledning, rekruttering, virksomhedspraktik, løntilskud og fleksjob.
Chef for Center for Beskæftigelse og Borgerservice: Torben Tang Christensen, mail: bes@hvidovre.dk
Center for Børn og Familier
Center for Børn og Familier består af et børne- og familieområde, et dagtilbudsområde samt Tandplejen
Børne- og Familieområdet støtter op om børn, unge og familier med det formål at sikre familiernes trivsel.
Børne- og Familieområdet består af:
- Familierådgivningen
- Børnehandicap
- Familieplejeteamet
- Sundhedsplejen
- Kriminalpræventivt team
- Lokale tilbud
- Døgntilbud
De mange medarbejdere i afdelingen og de er engageret i forskellige typer af indsatser:
- Forebyggende og præventive indsatser
- Rådgivning, støtte og opfølgning
- Hjælp til børn, unge og deres familier
Dagtilbudsområdet består af Pladsanvisningen der varetager opgaven med at visitere børn til dagtilbuddene, og en pædagogisk enhed der understøtter institutionernes arbejde med børnenes grundlæggende dannelse i forhold til trivsel, udvikling og læring.
De decentrale enheder der hører under dagtilbudsområdet er:
- Dagtilbud
- Dagplejen
- Specialpædagogiske gruppeordninger
- Tandplejen
Chef for Center for Børn og Familie: Michael Karlsen, mail: wmw@hvidovre.dk, tlf. 41 75 07 77
Center for Handicap og Psykiatri
Center for Handicap og Psykiatri tilbyder borgerne med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer en ressourcebaseret og helhedsorienteret indsats, så de bedst muligt kan udnytte og udvikle deres potentiale.
Afdelingens kerneopgave er, at tilbyde rådgivning, vejledning og støtte til borgerne samt at tilbyde en række serviceydelser, i de tilfælde der er behov herfor.
Formålet er, at tilgodese de behov der kan følge af en nedsat funktionsevne, for derved at kunne genvinde, udvikle eller vedligeholde funktionsevnen. Derudover er formålet at rehabilitere, forebygge og afhjælpe sociale problemer. Dette gøres altid med borgeren i centrum.
Center for Handicap og Psykiatri består af følgende afdelinger:
- Voksenrådgivningen
- Voksenhandicap
- Socialpsykiatrien
- Bofællesskabet Holmelunden
Chef for Center for Handicap og Psykiatri: Rasmus Kern, mail: rkh@hvidovre.dk, tlf. 36 39 39 91
Center for Kultur og Fritid
Center for Kultur og Fritid består af en samlet administrationsenhed, hvorunder der er tilknyttet en række decentrale institutioner.
Administrationen
- Politisk sekretariat for Kultur- og Fritidsudvalget samt Folkeoplysningsudvalget
- Økonomistyring for alle institutioner under KOF
- Administration af folkeoplysningsområdet; herunder foreninger og aftenskoler
- Administration af lån/leje af kommunale lokaler
- Udvikling af kulturarrangementer, fritidsaktiviteter og events; herunder bl.a. sekretariat for Kultur-, Musik- og Kunstrådet
- Sekretariat for det tværkommunale Vestegnens Kulturinvesteringsråd
Idrætsinstitutioner
- Hvidovre/Avedøre Stadion
- Frihedens Idrætscenter
- Avedøre Idrætscenter; herunder Friluftsbadet Præstemosen
Kulturinstitutioner
- HvidovreBibliotekerne; herunder Hvidovre Hovedbibliotek samt Avedøre Bibliotek og Kulturhus
- Forstadsmuseet
- Cirkusmuseet
- Kulturhuset BuQetten
De kommunale feriekolonier
- Vig Lyng
- Svejbæk Færgegård
- Skødshoved
Chef for Center for Kultur og Fritid: Lars Hørdum, mail: lhl@hvidovre.dk, tlf. 36 39 32 84.
Center for Plan og Miljø
Center for Plan og Miljø beskæftiger sig med følgende hovedområder:
- Byggesagsbehandling
- Byplanlægning
- Miljøopgaver
Alle byggesager skal behandles og godkendes i Center for Plan og Miljø. Afdelingen behandler også sager om bevaringsværdige bygninger, sammenlægning af lejligheder, registrering til Bygnings- og BoligRegistret, matrikulære sager, varmeplansager og skorstensfejersager.
Center for Plan og Miljø udarbejder og administrerer kommuneplanen og lokalplaner. Vi varetager også generelle planlægningsopgaver og planlægning af parker og grønne områder. Desuden behandler vi zone- og fredningssager og sager om tilskud til bygningsforbedring og -bevaring.
Center for Plan og Miljø varetager miljøopgaver, herunder godkendelse af virksomheder i henhold til miljølovgivningen, behandler sager vedrørende jordforurening, grundvandskvalitet, vandindvinding, støj- og luftforurening og varetager myndighedsopgaver i forbindelse med vand- og kloakforsyning.
Chef for Center for Plan og Miljø: Jakob Karlshøj, mail: fvh@hvidovre.dk.
Center for Skole og Uddannelse
Center for Skole og Uddannelse arbejder for, at børn og unge i skolealderen får de bedst mulige vilkår for at lære og udvikle sig.
Afdelingen består af en administrativ enhed og en udviklingsenhed, som på forskellige måder understøtter den pædagogiske og faglige udvikling af tilbuddene på skoler, SFO'er og i klubber.
De decentrale enheder dækker over en mangfoldighed af tilbud til børn og unge i kommunen:
- Folkeskoler
- Specialskoler / Gruppeordninger
- Ungdomsskolen
- Musik- og Billedskolen
- SFO'er og klubber
- Skolestuen på Hvidovre Hospital
- Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR).
- Byøkologisk center - Quark
Chef for Center for Skole og Uddannelse: Rene Rasmussen Sjøholm, mail: req@hvidovre.dk
Center for Sundhed og Ældre
Center for Sundhed og Ældre består af fem afdelinger, som varetager opgaver og indsatser bredt inden for Sundheds- og Ældreområdet. Derudover er der i centeret en aflastningsenhed og tre kommunale plejecentre, herunder også et daghjem.
De fem afdelinger er:
- Sundhed og Forebyggelse : Sundhed og Forebyggelse udvikler, igangsætter og samler en lang række tilbud og aktiviteter i forhold til sundhed og forebyggelse. Det drejer sig bl.a. om patientskoler, individuel kostvejledning, åben rådgivning om sundhed og forebyggelse og indsatser for særlige målgrupper. Hvidovre Aktivitetscenter er også en del af Sundhed og Forebyggelses tilbud.
- Genoptræningen: Afdelingen tilbyder genoptræning og rehabilitering.
- Visitationen: Visitationen er en myndighedsenhed, som varetager visitation og bevillinger til hverdagsrehabilitering, hjemmehjælp, boligtilbud, fx plejeboliger, beskyttede boliger, tildeling af boliger med plejestatus samt ældre- og handicapboliger. Desuden styrer Visitationen ventelisten til daghjem.
- Hjemmepleje og Hjemmesygepleje: Afdelingen udfører personlig og praktisk hjælp til de borgere, der har fået visiteret de forskellige ydelser. Afdelingen udfører også sygeplejeopgaver, både i borgerens hjem og via sygeplejeklinikken.
- Udvikling og Administration: Afdelingen gennemfører analyser og udviklingsprojekter på Sundheds- og Ældreområdet. Det er også i denne afdeling udvalgs- og rådsbetjening finder sted, ligesom afdelingen har sekretariatsfunktionen vedrørende uddeling af støtte til frivillige sociale foreninger. Derudover fungerer afdelingen som forhandlingsrepræsentant for Hvidovre Kommune, i forhold til sundhedsaftalerne og sundhedskoordinations-udvalget.
Center for Sundhed og Ældre har udarbejdet et visuelt organisationsdiagram og en tilhørende kort præsentationsfilm, der kort uddyber centerets opbygning og afdelingernes opgaver.
Chef for Center for Sundhed og Ældre: Nicolai Kjems, mail: nkg@hvidovre.dk.
Center for Trafik og Ejendomme
Center for Trafik og Ejendomme beskæftiger sig med følgende hovedområder:
- Drift og vedligeholdelse af kommunens ejendomme
- Nybyggeri og ombygning
- Rengøring i kommunens bygninger
- Vagt- og sikringsopgaver
- Styring og optimering af energiforbrug
- Anlæg og drift af veje, stier, parker og grønne områder
- Trafikplaner, trafiksanering og kollektiv trafik (i samarbejde med MOVIA)
- Skiltning og afmærkning, gadesignaler og vejbelysning
- Gravetilladelser, overkørsler, vejfester, afmærkning af vejarbejder
- Snerydning, glatførebekæmpelse, renholdelse og bekæmpelse af bjørneklo
- Planlægning, administration og drift af de kommunale affaldsordninger
- Rottebekæmpelse
Centrets opgaver vedrører bl.a. den overordnede drift og vedligehold af 137 ejendomme og 385 bygninger – et samlet areal på 290.000 m2.
Centret projekter vedrører både større byggeprojekter som nybyggeri og ombygning samt renoveringsaktiviteter som almindelig planlagt vedligeholdelse og bygningsgenopretning. Hvidovre Kommune er en klimakommune, og kommunen indtænker derfor energiforbedringer i kommunens byggeprojekter – både når kommunen bygger nyt eller renoverer.
Desuden råder centret over et værksted, hvor man tager sig af kommunens bil- og maskinpark samt et drivhus, hvor der produceres sommerblomster til udplantning i parker og på veje.
Chef for Center for Trafik og Ejendomme: Anne Bodil Pallesen, e-mail apq@hvidovre.dk.
Center for Digitalisering, Kommunikation og Erhverv
Center for Digitalisering, Kommunikation og Erhverv beskæftiger sig med følgende områder:
Digitalisering og IT-drift
Vi arbejder kontinuerligt på, at de it-systemer vi anvender, kører sikkert og optimalt, så borgerne får den bedst mulige betjening i afdelingerne.
Vi følger med i IT-udviklingen, og afdelingens opgaver tilpasser vi i et samspil imellem omverdenen og vores eget behov i Hvidovre Kommune.
Vi servicerer dagligt de medarbejdere i kommunen, der anvender PC’er med tilhørende udstyr og programmer.
Udvikling, Erhverv og Kommunikation
Udvikling, Erhverv og Kommunikation beskæftiger sig med disse områder:
Erhvervsudvikling
- Erhvervssamarbejde
- Erhvervspolitik
- Erhvervskontakt
- Iværksættervejledning.
Kommunikation
- Kommunens hjemmesider
- Informationsmaterialer
- Presse
- PR
- Intern kommunikation
- Grafisk design.
Personale- og organisationsudvikling
- Projektledelse af tværgående projekter
- Ledelsesudvikling
- Rådgivning om personaleudvikling.
Projektkoordinering
Tværgående projekter og fundraising.
Chef for Center for Digitalisering, Kommunikation og Erhverv: Hanne Rasmussen, mail: har@hvidovre.dk, tlf.: 36 39 30 12
It-driftsleder: Jan Krohn, mail: zjk@hvidovre.dk, tlf. 36 39 36 49.
Center for Politik og Ledelse
Center for Politik og Ledelse varetager følgende opgaver:
- Betjening af kommunalbestyrelsen og politiske udvalg
- Betjening af borgmester og direktion
- Kommunens juridiske sagsbehandling og rådgivning, herunder administration af kommunens udlejningsejendomme, Huslejenævn og Beboerklagenævn
- Forsikringssager og skader
- Generelle sekretariatsopgaver, herunder opgaver i forbindelse med valg.
Servicefunktioner
Servicefunktionerne placeret under Center for Politik og Ledelse er alle interne driftsfunktioner, der varetager en
række opgaver i forhold til de ansatte, centre og politikere.
- Rådhusbetjente
- Rådhuskantine
- Medborgersal
Hvis man ønsker at tale med borgmesteren, skal man rette henvendelse til Borgmesterens sekretær, tlf. 36 39 30 03 og aftale et tidspunkt i borgmesterens træffetid, som er torsdage.
Chef for Center for Politik og Ledelse: Anne Wallberg, mail: awl@hvidovre.dk, tlf.: 36 39 30 07
Center for Økonomi og Personale
Center for Økonomi og Personale er kommunens økonomi-, analyse-, indkøbs og HR-funktion. Vi sikrer bl.a. koordinering på tværs af centrene, og yder faglig support til centre og institutioner.
Organisatorisk er vi opdelt i fem teams, der alle har til formål at understøtte og servicere den samlede organisation. Det drejer sig om følgende enheder, hvor opgaverne ikke er nævnt fyldestgørende:
Budgetteam
- Udarbejder kommunens samlede budget
- Økonomirapportering og budgetopfølgning
- Porteføjlepleje, såvel aktiv som passiv siden
Regnskab
- Udarbejder kommunens samlede regnskab
- Udbygning og vedligeholdelse af regulativ for økonomistyring
- Kasse og Bogholderi
- Refusioner
- Tilsyn
- Afstemninger
- Fejlrettelse af udbetalinger og elektroniske fakturaer.
Analyse
- Udarbejder befolkningsprognose, statistikker, nøgletal og analyser
- Udvikler økonomirapporteringsværktøjer, herunder ledelsesinformation
- Udvikling af metoder og værktøjer i økonomistyringen
- Processtyring
- Beregner kommunens finansiering, skatteprognose og tilskud
Indkøb
- Gennemfører udbud og indgår fælles indkøbsaftaler i samarbejde med fagcentrene
- Contract Managment
- Arbejder for en ensartet standard og kvalitet i kommunens indkøb
- Udarbejder og vedligeholder kommunens indkøbspolitik
HR
- Bistår Økonomiudvalget, Kommunalbestyrelsen, centre og institutioner i personale- og arbejdsretlige sager
- Anviser løn, pension, vederlag mv. for politikere og samtlige ansatte i kommunale institutioner
- Rådgiver og vejleder centre, institutioners ledere og ansatte om gældende aftaler og overenskomster i forhold til løn, ansættelsesvilkår og pension
- Bistår ledere og medarbejdere med kompetenceudvikling, organisationsudvikling, seminarer og temadage m.v.
- Udvikler ledelsesværktøjer
- Varetager intern kursusvirksomhed
- Er sekretariat for MED-uddannelsen
- Står for leder- og medarbejderuddannelser.
Chef for Center for Økonomi og Personale: Søren Lenau, mail: ysl@hvidovre.dk, tlf.: 25 44 33 01