Vi bruger cookies til statistik som en del af vores arbejde for at lave en god hjemmeside. Hvis du ikke siger "nej tak til cookies", antager vi, at du accepterer vores cookie politik. "Se vores cookiepolitik.".

Accepter cookies

 

Ung softwarevirksomhed er faldet godt til i Filmbyen

CanopyLAB er en international virksomhed, som har store ambitioner for fremtiden. Virksomheden flyttede for cirka et år siden ind i Filmbyen i Avedøre og trives godt i de grønne omgivelser.
24. september 2018

Hver eneste måned kommer der nye virksomheder til Hvidovre. En af de virksomheder, som er flyttet til indenfor det seneste år, er CanopyLAB, som er en ung softwarevirksomhed. Før lå den i indre by i København, men nu er den flyttet til Filmbyen, hvor den ligger side om side med filmselskabet Zentropa. Og ejerne af CanopyLAB har ikke fortrudt flytningen til Hvidovre Kommune. 

”Vi er flyttet fra byen og her ud til Filmbyen i Avedøre for cirka et år siden. Vi er rigtig glade for, at vi er flyttet. Man er i land og by på samme tid herude. Der er rigtig dejligt her, og når vi får kunder og andre på besøg bliver de simpelthen så overraskede over, hvor grønt her er. Og det er jo stadig ret tæt på byen. Før brugte folk meget tid på transport og parkering, når de skulle besøge os. Men herude er der gode parkeringsmuligheder og så tager det ikke lang tid fra byen hverken på cykel eller i bil,” siger Sahra-Josephine Hjorth, der er direktør og medejer af CanopyLAB. 

Arbejdsmisgranters brug af sociale medier
Hun har stiftet CanopyLAB sammen med sin mand Christian Skræm Juul Jensen. Ideen til virksomheden har Sahra-Josephine Hjorth fået, mens hun var i gang med at skrive sin ph.d. ved Aalborg Universitet. I ph.d’en undersøger Sahra-Josephine Hjorth arbejdsimigranters brug af sociale medier i håbet om at skabe et bedre liv. Det kan være, at man på Facebook i særlige grupper for immigranter, spørger ligesindede til råds om, hvordan man fx får feriepenge eller stiller andre spørgsmål om arbejdsmarkedet.

Med inspiration fra sine iagttagelser fra arbejdet med ph.d’en har Sahra-Josephine Hjorth og hendes mand Christian Skræm Juul Jensen skabt en digital læringsplatform, som både NGO’er og virksomheder kan bruge, når de fx skal rekruttere, fastholde og videreuddanne deres medarbejdere. Det er et socialt netværk kombineret med et uddannelsessted, som er lagt ned over en traditionel læringsplatform.

Hjælper svenske flygtninge
Allerede nu har de solgt deres platform til mange virksomheder og organisationer i både Danmark og udlandet. Og de er hele tiden i gang med at udvikle nye projekter. Et af de seneste er i samarbejde med to store virksomheder og foregår i Sverige.

”Vi er i gang med et samarbejde med Telia Company og Samsung i Sverige. I Sverige er der i øjeblikket ventetid på at lære svensk for alle de flygtninge, som er kommet ind i landet. Derfor er vi i gang med at udvikle et system, så de kan modtage svensk-undervisning delvist online.”
De får henvendelser fra mulige samarbejdspartnere fra ikke bare Danmark men også fra udlandet. I øjeblikket er de i gang med et projekt i en flygtningelejr i Uganda, hvor en container ombygges til en læringshub med digitale læringselementer og værktøj indbygget. Mange af de nuværende kunder er danske, men også mange internationale kunder henvender sig. Og trods den store kundeinteresse gør CanopyLAB en dyd ud af at stå fast på sine værdier.

”Vi er en værdibaseret virksomhed. Vi holder fast i, at vi er en skandinavisk virksomhed, hvor vi bl.a. er kildekritiske. Det er en styrke, som vi kan bruge, når vi samarbejder med folk fra hele verden,” siger Sahra-Josephine Hjorth, der indtil videre har 15 medarbejdere i virksomheden. Den seneste medarbejder er rekrutteret i Singapore, mens der også er medarbejdere, som arbejder fra andre europæiske lande.