Vi bruger cookies til statistik som en del af vores arbejde for at lave en god hjemmeside. Hvis du ikke siger "nej tak til cookies", antager vi, at du accepterer vores cookie politik. "Se vores cookiepolitik.".

Accepter cookies

 

SPU

SPU eller LP er systemanalyse af Pædagogiske Udfordringer, som handler om positive forandringer for børnene på skolerne og klubber

SPU-modellen

I Hvidovre arbejder alle skoler og klubber enten efter den norske LP-model, eller SPU-modellen som vi kalder den i Hvidovre Kommune.

SPU betyder "Systemanalyse af Pædagogiske Udfordringer" og er en analysemodel, hvor man ikke ser børn med problemer, men børn i problemer.

Modellen bygger på systemisk tankegang, så når man positivt forandrer noget i et system (f.eks. en klasse eller børnegruppe), får det en positiv betydning for andre i klassen eller gruppen.

De voksne er ansvarlige for forandringerne. 

Systemisk tankegang betyder at alle – børn som voksne – skal forstås i lyset af deres handlinger, muligheder og begrænsninger.

Vi deltager alle i mange forskellige ”systemer”. En klasse, en gruppe børn, eller en familie er et ”system”. Alle systemer påvirker og påvirkes af de personer, der indgår i systemet.
Tilgangen til fx en klasse bør have et anerkendende udgangspunkt.