Vi bruger cookies til statistik som en del af vores arbejde for at lave en god hjemmeside. Hvis du ikke siger "nej tak til cookies", antager vi, at du accepterer vores cookie politik. "Se vores cookiepolitik.".

Accepter cookies

 

Skolen i 200 år i Hvidovre

I 1814 underskrev Kong Frederik den 6. en række skolelove, der gav syv års undervisningspligt for alle børn i Danmark. I 2014 fejrer vi 200 år med ret og pligt til uddannelse


Fejring af jubilæet

Skolen gennem 200 år fortalt af elever

Hvidovre Kommune har valgt at fejre jubilæet med udgivelsen af en bog. De ni folkeskoler i kommunen har arbejdet med hver deres periode fra 1814 til 2014, og skolernes 5. klasser fortæller deres skolehistorie om børnene Anna og Jens, eller de kigger på, hvad der skete i verden på den tid.

Fortællingerne er sat i perspektiv gennem et skolehistorisk ridt fortalt af Poul Sverrild og Anja Olsen fra Forstadsmuseet.
Bogen indeholder også en fortælling gennem to skoletasker.

Bogen er givet til alle elever på Hvidovres folkeskoler …. Den kan også læses og lånes på biblioteket.

Historisk løb med QR koder

Lav selv et løb med spørgsmål om skolens historie. Her er lidt hjælp til at komme i gang
Deltagerne starter ud fra angivne start-positioner. Ved disse positioner er der ophængt QR koder. En ide kan være at linke disse QR koder op til fx skolernes hjemmeside, Nearpod (App, kræver gold version) eller måske Youtube. Her vil deltagerne kunne besvare/møde historiske spørgsmål om de forskellige skoler samt modtage rutevejledning til næste post.

Det er op til fx skolen at lave en konkurrence om besvarelse af spørgsmålene. Elever udvikler spørgsmål. Familier/ elever m.fl. gennemfører løbet og besvarer spørgsmål.

Krav til at udvikle QR kode:
• Mobil enhed der kan scanne QR koder: Smartphone, Tablet eller lignende.
• Hver skole udarbejder en QR kode med dertilhørende link til fx deres hjemmeside.
Man kan gøre denne del af siden ”usynlig” på skolens hjemmeside, så den kun er tilgængelig fra den scannet QR kode, som gratis kan printes fra
fx: http://www.qr-koder.dk

Indholdet af links/hjemmesiderne kan variere fra komplekse og interaktive, her til er Nearpod  en mulighed.
En anden mulighed er en mere simpel løsning. Hvor deltagerne indsamler fx tal eller bogstaver ud fra deres svar. Kendt fra krydsord i forskellige blade, som så danner en sætning, link eller slutspørgsmål ud fra alle indsamlede poster.

Oplagt at udvikle sammen med en it-pædagog.

Boldspil fra gamle dage

 

”STANTO”

Regler
Alle skal være i en rundkreds, og en person skal være i midten. Alle skal stå tæt sammen.
Den i midten skal kaste bolden i gulvet, og sige et navn.
Når der er blevet sagt et navn, skal de andre løbe.
Den der blev nævnt, skal løbe ind og gribe bolden.
Når personen har grebet bolden, skal personen råbe stanto.
Når der er blevet råbt, skal de andre stoppe.
Den der har bolden må tage to skridt og en spyt klat mod en person. (Vi tager bare et lille skridt)
Så skal man skyde bolden mod en person. Hvis man bliver ramt får man minus point.
Den der bliver ramt, skal i midten, kaste bolden i gulvet og sige et navn og sådan fortsætter man.
Når der er en person, der har fået 3 minus point så bliver man stenet. Det forgår ved, at alle får en bold og at man står i en række og skyder bolden på personen. Derefter starter legen igen...

Materialer:
Man skal bruge en blød bold. Hvis man bruger en hård bold, gøre det ondt når man bliver ramt.
Så det er bedst at bruge en gummi bold.
 
Deltagere
Man kan være ret mange med. max 25 og mindst 10.
 
Ændringer
At alle sammen må skyde på en gang når en person bliver stenet.
Den der er i midten godt må kaste hårdt i gulvet, så man kan løbe længere væk.
Når personen skal kaste bolden på en anden, skal den der bliver kastet på lave ligesom en kurv. Så skal den anden prøve at skyde i kurven.

 

”TREBOLD"

Regler
Der står to deltagere med 2-3 meters afstand, og i midten står den tredje deltager. Det er meningen, at de to deltagere der står ved siden af den i midten, skal kaste bolden til hinanden og samtidigt skyde efter den i midten. Hvis man rammer den i midten bytter man plads. Det gælder altså om at komme ind i midten!

Materialer
Blød bold
 

Deltagere
Man kan godt være flere deltagere. Det skal bare passe sådan, at der minimum er en deltager mindre i midten end ude i siderne...

 

”SO I HUL”

Regler
 
Legen går ud på, at der er en mand med en so (soen er en bold ) som skal prøve at komme forbi landmændene i hulahopringen ( hulahopringene skal forestille forskellige gårde i en landsby) . Man bruger en hockeystav, og alle skal have en hockeystav også dem der er landmænd. Landmændene skal prøve at slå soen væk fra ham/hende der gerne vil ind i hulahopringen i midten. Hvis ham/hende (sodriveren) kommer ind i den hulahopring i midten skal han/hende bytte plads med en af landmændene. Læreren må godt sige til landmændene, at han/hun skal bytte plads med en anden landmand. Imens må sodriveren med soen godt tage pladsen, så man skal skynde sig at komme hen til gården (hulahopringen). Man skal mindst være 4 i legen, men man må være lige op til så mange man nu vil.
 
Sodriveren kan stjæle en gård ved, at sætte sin stav ind i en af gårdene når dennes landmand har sin stav ude for gården!

Materialer:
Bold
Hulahopringe
Hockeystave

Man kan godt bruge andre materialer, fx en pind eller stok ( det var også sådan man gjorde det i gamle dage, hvor man i stedet for hulahopringe brugte metalringe).

 

”VIGEBOLD”

Regler

Alle deltagere skal stå i en firkant.
Der bliver valgt fire deltagere der skal stå i midten.
De andre deltagere skal stå i en firkant omkring dem i midten og kaste efter de fire deltagere med en bold.
De fire deltagere inde i firkanten skal undvige bolden så de ikke bliver ramt.
Hvis en af de fire i midten bliver ramt, skal de stille sig ud og være med til at skyde på resten i midten.
Man spiller til der kun er en deltager tilbage og den deltager der har vundet runden bliver konge/dronning.
Man skal spille fire runder og alle de deltagere der har vundet en runde skal spille mod hinanden til sidst i en afgørende runde.
Den deltager der har vinder den afgørende runde bliver kejser/kejserinde.
I kan sætte nogle ekstraregler på. Eks: I kan spille med to bolde eller have flere deltagere
Inde på banen i midten.
Man behøver ikke at ramme direkte på en af deltagerne i midten men Eks. "Studse" bolden på gulvet inden den rammer en i midten
Hvis man griber bolden dør man stadigvæk og intet er helligt.
 
Materialer:
Du skal bruge 4 kegler og en bold

Deltagere
Der skal minimum være 12 deltagere med i spillet.

Fejring i hele Danmark

I anledning af jubilæet er der nedsat et sekretariat, der står for og formidler markeringer i anledning af 200-året i hele Danmark.
Se mere på hjemmesiden skole200

Du kan læse mere om, hvad der sker på landsplan og lokalt

I anledningen af jubilæet er nedsat et sekretariat, der står for og formidler markeringer i anledning af 200-året i hele Danmark.

Se billeder fra skolen gennem tiden og en masse andet på hjemmesiden skole200.dk

Risbjergskolen fyldte 60 år i 2014

Musik- og billedskolen fyldte 40 år i 2014